Robert H. Calloway

 

Úgy gondolom, hogy mindenki megértette a működési elvet, így most a finombeállítással foglalkozhatunk. A jobboldali kisegítő mágnes felső részét mozdítsad el jobbra körülbelül 1/4 inch-el (kb. 6 mm). Most a baloldali kisegítő mágnes alsó részét mozdítsad el ugyanennyivel. Ez lehetővé teszi a sima átmenetet a nyugalmi állapotba taszító üzemmódban. Amikor a kisegítő mágnesek a bolygó tárcsát kihúzzák a zárt állapotból, a nap tárcsa elkezdi segíteni a központi helyzet elérését. Ebben a folyamatban az indító mágnes is segédkezik. A központi helyzet elérése előtt egy kicsivel azt szeretnénk elérni, hogy a kisegítő mágnesek vonzó hatása lecsökkenjen és a központosítás után a taszító erő léphessen működésbe. Ezért kellett a kisegítő mágneseket elmozdítani.

Az indító mágnes végének trapéz alakja a kulcs a motor helyes működéséhez. Srácok! Összeállítottam egy egyszerű tesztet nektek, így magatok is kipróbálhatjátok és láthatjátok, hogy a fenti állítások igazak. Két (2) ugyanolyan rúdmágnesre lesz szükségetek, mint amilyeneket a motornál is használtunk. Az egyiket egy bizonyos szögben rögzítened kell a talajhoz. Hadd magyarázzam el. Ahhoz, hogy megtaláljuk a bloch fal pontos helyét a rúdmágnesen, mérd meg a hosszát és oszd azt el kettővel. Ez a bloch fal pontos helye. Ha félbevágnánk a mágnest, a bloch fal a két kisebb mágnes középpontjaiba mozdulna el. De mi nem fogjuk elvágni a mágnest. Vegyél egy gémkapcsot és mozgasd felfelé és lefelé a rúdmágnes mentén. A bloch falat a mágnes közepén fogod megtalálni. A gémkapocs nem fog odaragadni, hanem a mágnes valamelyik vége felé fog elmozdulni és ott a mágnes lapján fog maradni. Ez azt bizonyítja, hogy a mágnes a legerősebb vonzást vagy taszítást a véglapokon fejti ki. Köszörüljél le egy 45 fokos szöget a mágnes egyik végéből úgy, hogy a mágnes hossza ne változzon. Most keresd meg a bloch falat a mágnesen. Igen! Ez még mindig ugyanazon a helyen található, mivel a mágnes hossza nem változott, csak az egyik végén az él le van reszelve. Kísérletezzél megint a gémkapoccsal. Az a lereszelt résznek a legfelső részére ugrik.

Szereld fel a naptárcsát a motorra a bolygótárcsák nélkül és helyezd el a trapéz alakú mágnest a naptárcsa alá. Helyezz egy csőkulcsot a naptárcsát rögzítő csavaranyára. Tegyél valamilyen nehezéket a csőkulcs végére. Növeld ennek a nehezéknek a súlyát addig, míg a naptárcsa nem hagyja el a trapéz mágnes taszító mezejét. Jegyezd le a nehezék súlyát. Most tedd félre a lereszelt indító mágnest és tegyél a helyére egy olyan mágnest, melynek a vége derékszöget zár be az oldalával. Ezt a mágnest úgy helyezd el egy bizonyos szögben, hogy a mágnes és a naptárcsa közötti rés ugyanakkora legyen, mint a trapéz mágnesnél volt. Használd a csőkulcsot és ugyanazt a nehezéket. A naptárcsa nem fog túljutni a mágnes vonzáskörén. Növeld meg a rést egy kicsit. Még mindíg nem jut túl. Növeld meg a nehezék súlyát addig, míg a naptárcsa nem jut túl a mágnes vonzáskörén. Jegyezd le a nehezék súlyának értékét. Azt tapasztalod, hogy legalább másfélszer annyi súlyra volt szükséged, mint a trapéz mágnes esetében. A trapéz mágnes kisebb bemeneti ellenállást biztosít, és nekünk éppen erre van szükségünk a motor működéséhez.

Értsd meg teljesen a kisegítő mágnes fontosságát is. Az indító mágnesnek kell kihúznia a naptárcsát a bolygótárcsák kisegítő mágneseinek vonzásköréből a központi helyzeten túlra. Ha úgy gondolod, hogy a naptárcsa és a bolygótárcsa mágnesei között túl kicsi a rés, nyugodtan növeld meg az indító mágnes lereszelt szögét. De az indító mágnes szögének növelésével azt kicsit jobban balra kell dönteni, mivel a mágneses erővonalak még mindig folynak a mágnes végéből (még ha az meg is van döntve). Az indító mágnest úgy kell elhelyezni, hogy az a legnagyobb tolóerőt gyakorolja a naptárcsára az óramutató járásával megegyező irányba.

Azt is el kell mondanom nektek, srácok, hogy a kisegítő mágnesek szélessége nem kritikus. Én nem próbáltam olyan gépet építeni, ahol a kisegítő mágnest lehet állítgatni. A bolygótárcsát lehet távolabb vinni tőle, ha szükséges. Akármilyen mágnest is használtok, ha az túl erős, akkor vidd távolabbra a bolygótárcsákat.

A következő ábra azt segíti megérteni, hogy milyen hatással van az indító mágnes szögének változtatása a motor működésére.

A következőről van szó: Minél nagyobb a szög, annál könnyebb az indító mágnes erőterébe a belépés, és viszont, minél kisebb a szög, annál nehezebb. Minél meredekebbre reszeled a mágnes végét, annál jobban kell azt balra dönteni a naptárcsára gyakorolt legnagyobb tolóerő eléréséhez. Ez a tolóerő lendíti ki a naptárcsát a kisegítő mágnesek vonzásköréből. Ezt követően minden kezdődik elölről, a rendszer mintegy "a saját farkát kergeti".

Robert

Az eredeti cikket angol nyelven itt olvashatod el.

Megjegyzések: Az itt látható leíráshoz az egyik Olvasó, Bors László, aki egyben mágnesek forgalmazásával és gyártásával is foglalkozik (lásd itt) a következő megjegyzéseket fűzte:


Működési elv MenüA motor beállítása

 

Utolsó frissítés dátuma: 2005 június 21.