Vladi készített egy Tesla trafót. Hogy hogyan, azt az itt következő sorokban elolvashatod.

Leírás a 12 V-ról működő Tesla Transzformátor megépítéséhez.

1. ábra. A Tesla trafó kapcsolási rajza

 

 

Szükséges alkatrészek:

1 tranzisztor: TIP 147

1 potméter: 100 W - 480 W

1 ellenállás: 18 kW

1 TV nagyfesz trafó

 

Először is végy egy Szilvia papírtörlő üres hengerét és tekercseld fel rá a 0,2 - 0,6 mm-es szigetelt rézhuzalt. Ez lesz a szekunder tekercs, amit az átlagos transzformátorok 220V-os tekercsén is megtalálhatsz.

Miután ezzel megvagy, végy egy kiürült ragasztószalag hengerét és tekercseld rá az 1,5 - 3 mm-es szigetelt rézhuzalt. Ez lesz a primer tekercs.

2. ábra. A Tr2 trafó primer tekercse közelről

 

Mikor ez is meg van ragaszd őket egy kartonlapra, majd a szekunder tekercs alsó kivezetését és a primer tekercs alsó kivezetését kösd össze. Így kész is van a trafód.

3. ábra. A Tr2 trafó primer és a szekunder tekercse

 

Most a nagyfeszültségű áramkört készítsük el. Végy egy TV végfok trafót, melyen a tappancs található. Keresd meg a két egymástól független primer tekercset és az L1-es tekercs 1-es lábára forraszd a tranzisztor kollektorát, a 2-es lábára a táp mínuszát. Ugyanide az ellenállást, mely KB 100 W és 480 W között lehet. Az L2-es tekercs 1-es lábára forraszd az ellenállás másik lábát, a 2 lábára pedig a tranzisztor bázisát, de ne közvetlenül, hanem forrasz közé egy 18 kW-os ellenállást. Továbbá a tranzisztor emitterére forraszd a táp pozitív végét. Ezzel kész is van a nagyfeszültségű tápod.

4. ábra. A Tr1 trafó és a hűtőbordára szerelt tranzisztor

 

A nagy fesz kimenetének az egyik vezetékét forraszd a "Tesla trafó" primer tekercsének egyik lábára, a másikat egy sima relé kapcsolójára, mely a szikra hézag lesz.(Ne arra kösd, amelyik alaphelyzetben zárva van, hanem amelyik nyitva).

5. ábra. A szikraköz szerepét betöltő relé

 

A másik nyitott lábat kössed a "Tesla trafó" primer tekercsének szabadon hagyott lábára. Továbbá a nagyfesz trafó kimenetére forrassz egy vagy több kondenzátort, a lényeg, hogy legalább 1600 V-ot kibírjanak. Én 2 darabot használtam, melyet egy szétbontott TV nagyfeszültségű tápjából bontottam, ahonnan a Tr1 is származik. Ezek a kondik 100 nF-osak.

6. ábra. A két kondenzátor

 

7. ábra. Az akkumulátor

 

8. ábra. A Teszla trafó "tüskéje"

 

Ezzel kész is a tesztelésre a szerkezet.

Amennyiben nem működne, ne ijedj meg, cseréld meg a Tr1 tekercsen a kollektor és a táp mínusz kábeleit. Így már működni fog.

 

Pár videó a működő Tesla trafóról.

1. videó. (0,3 MB, 0:24 perc)

 

2. videó. (0,42 MB, 0:33 perc)

 

3. videó. (0,3 MB, 0:23 perc)

 

További kellemes kísérletezést!

 

 

Utolsó frissítés dátuma: 2006 január 23.