A Stirling motor egy külső égésű hőerőgép, melyet 1816-ban alkotott meg a skót származású lelkész, Robert Stirling. Az Ő tiszteletére nevezték el ezt a fajta motort Stirling motornak.
A Stirling motor egy külsőégésű motor, melynek a kipufogó gáza nagyon tiszta és a motor szokatlanul csendesen dolgozik a belsőégésű motorokkal összehasonlítva. Mivel külsőégésű gépről van szó, ezért az üzemanyaga nem csak olajszármazék lehet, hanem bármilyen hőforrás is, például a Föld hője vagy a napfény. Ennek köszönhetően a Stirling motorokat az utóbbi időben kezdik újra felfedezni és fejleszteni és várakozásaink szerint ez lehet a motorok következő nemzedéke.
A Stirling motorok termodinamikája
A termodinamika fogalmai szerint a Stirling motor egy megújuló energiaforrású külsőégésű motor, mely a Stirling körfolyamat szerint működik.
1. ábra. A Stirling körfolyamat
A Stirling körfolyamat állandó térfogatú melegítési folyamatból, izotermikus tágulási folyamatból, állandó térfogatú hűtési folyamatból és izotermikus összehúzódási folyamatból áll. Elméletileg a Carnot körfolyamatnak a legjobb a hatásfoka, s a Stirling körfolyamat hatásfoka ezzel vetekszik. A Stirling körfolyamat megfordítható, reverzibilis, azaz külső erővel hajtva hűtőként is viselkedhet.
A Stirling motornál a gáz két, egymástól bizonyos távolságra lévő és különböző hőmérsékletű térben áramlik, s ez a hőmérsékletkülönbség nyomáskülönbséget hoz létre. Ez a két tér nagyon jól el van szigetelve a külső tértől, így nincs keveredés a külső tér levegőjével. A motor bárhol működhet, ahol hőmérsékletkülönbség van jelen, így a jövőben sok helyen lesz használható a Stirling motor.
A Stirling motor jellemzői
A Stirling motort a következők jellemzik:
A hőforrások széles skálája
A belsőégésű motorok, mint pl. a benzin vagy diesel motorok csak táguló üzemanyagot használhatnak. Ugyanakkor a Stirling motor nem csak ezeket az üzemanyagokat használhatja, hanem bármilyen éghető anyagot, mint pl. faszenet vagy fát is. Ezen kívül nem üzemanyag jellegű hőforrásokat is használhat, mint pl. a Föld hőjét, meleg légáramlatokat, vagy a napfényt. Jelenleg a világ számos pontján fejlesztenek napenergiával működő Stirling motorokat.
Tiszta kipufogó gáz
Mivel a Stirling motor külsőégésű, ezért az üzemanyag elégetése a motoron kívül történik. Ebből kifolyólag az égés könnyebben kontrolálható a belsőégésű motorokhoz képest. Ennek eredménye a nagyon tiszta kipufogó gáz.
Nagyon halk üzem
A belsőégésű motoroknál a nyomáskülönbség robbanás kíséretében alakul ki, ezért ott a zaj és a vibráció elkerülhetetlen velejárója a folyamatnak. A Stirling motoroknál ezzel szemben a nyomáskülönbség nagyon finoman alakul ki, mely csöndessé teszi a folyamatot, ezen kívül nincs szükség összetett szelep-mechanizmusra sem.
Magas hőhatásfok
A Stirling körfolyamat hőhatásfoka megegyezik a Carnot körfolyamat hatásfokával, mely elméletileg a legjobb. A Carnot körfolyamat hatásfoka:
h = 1 - (Tc/Th)
ahol:
- Th - A körfolyamat legmagasabb hőmérséklete
- Tc - A körfolyamat legalacsonyabb hőmérséklete
Ez azt jelenti, hogy az elméleti hőhatásfok annál jobb, minél nagyobb a hőmérséklet különbség. A Stirling motoroknál a 40 %-os hatásfok is könnyen elérhető.
A Stirling motorok szerkezeti felépítése
A Stirling körfolyamat lejátszódhat egyetlen hengerben is, ezért egy általános Stirling motor úgy van kialakítva, hogy tartalmaz egy olyan teret, ahol hőmérsékletkülönbség van.
2. ábra. A Stirling motor általános modellje
A 2. ábrán látható jelölések a következőt jelentik:
A következőkben a Stirling motorok típusait ismertetjük.
Kiszorításos Stirling motor
A kiszorításos Stirling motornál a munkagázt egy kiszorító dugattyú mozgatja a magas és alacsony hőmérsékletű terek között. Ennek a típusnak két fajtája létezik, a béta és a gamma típusú.
Béta típusú kiszorításos Stirling motor
A béta típusú kiszorításos Stirling motornál a kiszorító és munkavégző dugattyúk egy közös hengerben találhatók, ennek következtében mind a két dugattyú azonos átmérőjű kell legyen.
3. ábra. Béta típusú kiszorításos Stirling motor
A két dugattyú minden egyes ütemben egymás terét metszi, ezért a nyomásarány növekszik, ami viszont nagyobb teljesítményt eredményez, mint amekkorát a gamma típusú Stirling motoroknál el tudunk érni. Mivel azonban a kiszorító és munka dugattyú tengelyei egyvonalban helyezkednek el, ezért a készülék elkészítése nehézkes.
Gamma típusú kiszorításos Stirling motor
A gamma típusú Stirling motornál a kiszorító és munkadugattyúk hengerei el vannak választva egymástól.
4. ábra. Gamma típusú kiszorításos Stirling motor
A béta típusú motorral összehasonlítva a mechanizmus egyszerűbb, valamint a nyomásarány és a növekvő hő átadási területének szabályozása viszonylag egyszerű. Ez a motor típus az alacsony hőmérsékletkülönbségek esetén használható jól.
Kétdugattyús Stirling motor
A kétdugattyús Stirling motort alfa típusú Stirling motornak is hívják. Ez a fajta motor két munkadugattyúval rendelkezik, melyek között a fáziskülönbség 90°.
5. ábra. Alfa típusú Stirling motor
Ebben az esetben a magas hőmérsékletű tágulási tér és az alacsony hőmérsékletű összehúzódási tér össze van kötve. Miközben a dugattyúk mozgatják a gázt, eközben ugyanez a két dugattyú munkát is végez.
A kiszorításos Stirling motor működési elve
A kiszorításos Stirling motornál a munkagáz mozgatását a magas és az alacsony hőmérsékletű tér között a kiszorító dugattyú végzi, míg a nyomáskülönbségből adódó energiát a munka dugattyún vehetjük le.
6. ábra. A kiszorításos Stirling motor működési elve
Az egyes ütemek a következőképpen néznek ki:
1. Állandó térfogatú melegítési ütem
Miközben a kiszorító dugattyú a sűrítési tér felé mozog, a munkagáz hőmérséklete megemelkedik és a tágulási tér felé áramlik, miközben elhalad a fűtő mellett. A motorban a gáz nyomása növekszik.
2. Izotermikus tágulási ütem
A növekvő nyomás a motorban a munka dugattyút lefelé tolja.
3. Állandó térfogatú hűlési ütem
A kiszorító dugattyú a tágulási tér felé mozog, a munkagáz hőmérséklete lecsökken és az beáramlik a sűrítő térbe, miközben elhalad a hűtő mellett. A motorban a gáznyomás leesik.
4. Izotermikus sűrítési ütem
A munka dugattyú felfelé tolódik és a motor a hőjét leadja a környezetének.
A motornál a két dugattyú nem felváltva mozog, hanem szinuszosan, mivel a két dugattyú mozgása között egy 90°-os fáziseltolódás van.
A kétdugattyús Stirling motor működési elve
A kétdugattyús Stirling motornál a munkagáz mozgatása és a munkavégzés két munkadugattyú által valósul meg. A két dugattyú mozgása között egy 90°-os fáziseltolódás van.
7. ábra. A kétdugattyús Stirling motor működési elve
Az egyes ütemek a következőképpen néznek ki:
1. Állandó térfogatú melegítési ütem
A sűrítő oldali dugattyú felfelé, a tágulási oldali dugattyú pedig lefelé mozog. A munkagáz hőmérséklete magas és a gáz a tágulási tér felé áramlik, miközben a fűtő mellett elhalad. A motorban a gáznyomás emelkedik.
2. Izotermikus tágulási ütem
Mind a kettő munka dugattyú lefelé mozog, a munkagáz pedig tágul. A motor munkát végez.
3. Állandó térfogatú hűlési ütem
A sűrítő oldali dugattyú lefelé, a tágulási oldali dugattyú pedig felfelé mozog. A munkagáz alacsony hőmérsékletűvé válik és a sűrítési tér felé áramlik, miközben a hűtő mellet halad el. A gáz nyomása a motorban leesik.
4. Izotermikus sűrítési ütem
Mind a kettő dugattyú felfelé tolódik, miközben a munkagázt sűrítik. A motor a hőjét leadja a környezetének.
A motornál a két dugattyú felváltva mozoghat és a két dugattyú mozgása között egy 90°-os fáziseltolódás van.
Az angol nyelvű forrást itt nézheted meg.
A Stirling motor működési elvének jobb megértéséhez három animációt is a figyelmedbe ajánlok, melyeket István küldött be. Az elsőn az alfa típusú motor, a másodikon a béta típusú motor, a harmadikon pedig a gamma típusú motor elvét tanulmányozhatod.
Ha érdekel, hogyan lehet megépíteni házilag egy kis kísérleti modellt, akkor látogass el ide.
Most pedig következzen egy kis számolás.
Schmidth féle elmélet a Stirling motorokról
Ez az elmélet az ideális gázok izotermikus tágulásán és összehúzódásán alapszik.
A motor hatásfokát egy P-V diagramm segítségével lehet kiszámolni. A motor térfogatát könnyen meghatározhatjuk annak belső geometriája alapján. Mikor a térfogat, a munkagáz tömege és a hőmérséklet ismert, a nyomást az ideális gázok számolási metódusával már könnyen meghatározhatjuk.
P * V = m * R * T (1)
A motor nyomását a következő feltételezések alapján számíthatjuk ki:
Az itt következő táblázatban a Schmidth féle elméletben használt jelek magyarázatát láthatod.
Elnevezés
|
Jele
|
Mértékegysége
|
Motor nyomása |
P
|
Pa
|
Táguló vagy kiszorító dugattyú lökettérfogata |
VSE
|
m3
|
Sűrítő vagy munka dugattyú lökettérfogata |
VSC
|
m3
|
Tágulási tér holt térfogata |
VDE
|
m3
|
Regenerátor térfogata |
VR
|
m3
|
Sűrítési tér holt térfogata |
VDC
|
m3
|
Tágulási tér pillanatnyi térfogata |
VE
|
m3
|
Sűrítési tér pillanatnyi térfogata |
VC
|
m3
|
Teljes pillanatnyi térfogat |
V
|
m3
|
Munkagáz teljes tömege |
m
|
kg
|
Gázállandó |
R
|
J/(kg*K)
|
Tágulási tér gázhőmérséklete |
TH
|
K
|
Sűrítési tér gázhőmérséklete |
TC
|
K
|
Regenerátor tér gázhőmérséklete |
TR
|
K
|
Fázisszög |
dx
|
fok
|
Hőmérséklet arány |
t
|
|
Lökettérfogat arány |
v
|
|
Holt térfogat arány |
X
|
|
Motor sebessége |
n
|
Hz
|
Tágulási energia |
WE
|
J
|
Sűrítési energia |
WC
|
J
|
Energia |
WI
|
J
|
Tágulási teljesítmény |
LE
|
W
|
Sűrítési teljesítmény |
LC
|
W
|
Teljesítmény |
LI
|
W
|
Hatásfok |
e
|
1. táblázat. A Schmidth féle elméletben használt jelek magyarázata
Az alfa típusú Stirling motor számításai
8. ábra. Alfa típusú Stirling motor
A tágulási és sűrítési hengerek térfogatát kell először meghatározni egy adott "x" forgattyús ház szögnél. Ez a forgattyús ház szög 0°, mikor a tágulási dugattyú a felső holtponton van.
A pillanatnyi tágulási térfogat VE a tágulási henger lökettérfogatától VSE és a tágulási holt térfogattól VDE függ a (g) feltétel szerint.
(2)
A pillanatnyi sűrítési térfogat VC a sűrítő henger lökettérfogatától VSC és a sűrítési holt térfogattól VDC, valamint a "dx" fázisszögtől függ.
(3)
A teljes pillanatnyi térfogat:
V = VE + VR + VC (4)
Az (a), (b) és (c) feltételek szerint a motorban lévő teljes tömeget (m) a motor nyomását (P) felhasználva számíthatjuk ki minden egyes hőmérsékletnél (T), térfogatnál (V) és gázállandónál (R).
(5)
A hőmérséklet arány (t), lökettérfogat arány (v) és a holt térfogat arányok a következő egyenletekkel határozhatóak meg:
t = TC / TE (6)
v = VSC / VSE (7)
XDE = VDE / VSE (8)
XDC = VDC / VSE (9)
XR = VR / VSE (10)
A regenerátor hőmérsékletét (TR) az (f) feltétel figyelembevételével számítható ki:
TR = (TE + TC) / 2 (11)
A teljes gáz tömege a következő képlettel számolható:
m = (P * VSE)*{S - B*cos(x-a)} / (2*R*TC) (13)
ahol:
a = tan-1{(v*sin dx) / (t + cos dx)} (14)
S = t + (2*t*XDE) + (4*t*XR/(1+t)) + v + 2*XDC (15)
B = Ö(t2 + 2*t*v*cos dx + v2) (16)A motor nyomását a következő egyenlettel számolhatjuk:
P = (2*m*R*TC)/{VSE*(S-B*cos(Q-a))} (17)
Az átlagos nyomást pedig a 18. képlettel számíthatjuk ki:
(18)
c = B/S (19)
A nyomást az átlagos nyomás alapján a következő egyenlettel határozhatjuk meg:
(20)
Mikor cos(x-a) = -1, akkor a nyomás (P) minimális lesz.
Pmin = (2*m*R*TC)/{VSE*(S+B)} (21)
Következésképpen a minimális nyomásból számolt motor nyomás:
(22)
Hasonlóképpen, mikor cos(x-a) = +1, akkor a nyomás (P) maximális lesz.
(23)
A béta típusú Stirling motor számításai
9. ábra. A béta típusú Stirling motor
A pillanatnyi tágulási térfogatot (VE) és a pillanatnyi sűrítési térfogatot (VC) számolhatjuk ki az itt következő képletekkel. Fontos paraméterek a kiszorító dugattyú lökettérfogata (VSE), a munkadugattyú lökettérfogata (VSC) és a kiszorító és munkadugattyúk közötti fázisszög (dx).
(24)
(25)
A béta típusú Stirling motornál a kiszorító és a munkadugattyúk közös hengerben találhatók. A két dugattyú egy hatékony, egymást átfedő munkateret hoz létre. A (25) képletben használt átfedési térfogat (VB) a következőképpen határozható meg:
(26)
A teljes pillanatnyi térfogat pedig:
V = VE + VR + VC (27)
A motor nyomását (P) az alfa típusú Stirling motorokhoz hasonlóan az átlagos nyomásból (Pmean), a maximális nyomásból (Pmax) vagy a minimális nyomásból (Pmin) számíthatjuk ki:
(28)
A következő sorokban néhány állandó és arány meghatározási képlete látható:
t = TC / TE (29)
v = VSC / VSE (30)
XB = VB / VSE (31)
XDE = VDE / VSE (32)
XDC = VDC / VSE (33)
XR = VR / VSE (34)
(35)
(36)
(37)
c = B / S (38)
A gamma típusú Stirling motor számításai
10. ábra. A gamma típusú Stirling motor
A számítások az alfa és béta típusú motorokéhoz hasonlóak. A pillanatnyi tágulási térfogatot (VE) és a pillanatnyi sűrítési térfogatot (VC) számolhatjuk ki az itt következő képletekkel. Fontos paraméterek a kiszorító dugattyú lökettérfogata (VSE), a munkadugattyú lökettérfogata (VSC) és a kiszorító és munkadugattyúk közötti fázisszög (dx).
(39)
(40)
A teljes pillanatnyi térfogat pedig:
V = VE + VR + VC (41)
A motor nyomását (P) az alfa típusú Stirling motorokhoz hasonlóan az átlagos nyomásból (Pmean), a maximális nyomásból (Pmax) vagy a minimális nyomásból (Pmin) számíthatjuk ki:
(42)
A következő sorokban néhány állandó és arány meghatározási képlete látható:
t = TC / TE (43)
v = VSC / VSE (44)
XDE = VDE / VSE (45)
XDC = VDC / VSE (46)
XR = VR / VSE (47)
(48)
(49)
(50)
c = B / S (51)
Energia, teljesítmény és hatásfok
Az energia (vagyis a P-V diagram területe) a tágulási és sűrítési térben a következő egyenletekkel határozható meg. A tágulási tér energiája (WE) függ az átlagos nyomástól (Pmean), a maximális nyomástól (Pmax) és a minimális nyomástól (Pmin):
(51)
A sűrítési tér energiája (WC) a következőképpen számolható:
(52)
Egy ciklus energiája (Wi) a következőképpen számolható:
(53)
A Pmean, Pmax és Pmin közötti kapcsolat a következő:
(54)
(55)
A tágulási teljesítmény (LE), a sűrítési teljesítmény (LC) és a motor teljesítménye (Li) a következő egyenletekkel határozható meg (a motor sebessége (n) Hz-ben van megadva):
LE = WE * n (56)
LC = WC * n (57)
Li = Wi * n (58)
Az (51) képletben meghatározott tágulási energia (WE) a hőforrás energiáját szimbolizálja, az (52) képletben meghatározott sűrítési energia (WC) pedig a motorból a hűtővíznek vagy hűtő levegőnek átadott energiát. Ezek alapján a motor hőhatásfoka (e) a következőképpen számolható:
(59)
Ez a hatásfok megegyezik a Carnot körfolyamat hatásfokával, mely a hőerőgépek közül a legmagasabb.
A számításokat innét vettem.
A Stirling motor teljesítményének kiszámítása
A következőkben a Stirling motor teljesítményét és még néhány más paraméterét számolhatod ki.
Hogyan használd a számológépet?
Ezt a számítást innét vettem.
Utolsó frissítés dátuma: 2005. június 01.